Istanbul 2013 For at undgå misforståelser
vil jeg først oplyse, at hverken organisationer eller politiske partier har
ydet bidrag til denne tur. Men forinden var vi gået så
grueligt meget igennem. Turen startede i
Ålborg lufthavn netop på den dag, hvor der var varslet storm med
orkanstød. Vi mærkede nu ikke noget på
de breddegrader og kom af sted, lettere forsinket. Flyruten kører i trekant Istanbul – Ålborg –
Billund – Istanbul, og vi måtte derfor mellemlande i Billund. Ovenover skyerne er himlen altid blå, og det
var den også på denne dag. Men ved
nedstigningen til Billund kom vi i både skyer og turbulens. Men nedad gik det. Indtil vi, så vidt jeg kunne bedømme fra min
vinduesplads, var ca. 10 m over jorden.
Så gav chaufføren gas, og vi røg op igen i en stejl vinkel. Det var formentlig kun brændstofmangel, der
gjorde, at vi ikke endte i kredsløb om månen.
Vi vendte tilbage til Ålborg, hvor Billund-passagererne blev læsset af
efter nogen ventetid. Der skulle jo
fremskaffes paspersonale, og enhver ved jo, at politiindsatsen på alle områder er faldet
brat siden 2006, sjovt nok det samme år som jeg stoppede.
Af lokale folk var vi
Elisabeth, Rigmor og jeg selv. Dertil
gode folk af vendelboslægt, thyboer samt en håndfuld fra Aros. Det var jo næsten som i meget gamle dage,
hvor vore forfædre ad de russiske floder drog til byen, der dengang hed
Miklagård, lokket af løfter om skatte af ædelt metal. Der gik ikke lang tid før
alle de nævnte fandt sammen på stævnepladserne, og med al den ekspertice, der
således var til rådighed, kunne det ikke undgås, at folk fra den næstbedste del
af landet ind i mellem kom luskende for at høre gode råd. På ankomstdagen fik vi lige
tid til en lille tur rundt i området omkring den Blå Moske, og igen blev vi
betaget af de mange storslåede ting, der er at se i denne by. Og som vanligt brugte vi også tiden til at
udse os et passende spisested. Aftenen
afsluttedes på sædvanlig måde på et af værelserne med indtagelse af noget
gyldent væske, som vi har erfaring for hjælper meget i skoven den følgende
dag. Metoden har vist sit værd mange
gange, og hvem tør vel så eksperimentere. På den første hele dag i byen
var der ikke løb, men kun udlevering af
brystnumre og starttider. Så
inden da nåede vi at gå over broen, hvor der altid står flere hundrede fiskere
med snøren i vandet. Op ad de stejle
gader til Galata-tårnet, hvorfra en eller anden i fordums tid skulle have
forsøgt at svæve over Golden Horn til den modsatte side. Han var nok blevet verdensberømt, hvis det var lykkedes, og da han ikke er det,
er det nok fordi, det ikke lykkedes. Turen gik videre, nu i et
lidt mere mondænt kvarter, og vi endte da også helt ude ved Taksim-pladsen,
hvor der i årets løb har været en del ballade, da nogen i bystyret ville sløjfe
en park til fordel for et butikscenter.
Og man har jo ellers ikke indtryk af, at der mangler butikker. Der var trængsel i den brede gågade. Der var også optræk til lidt demonstration
med svingende faner og lidt råberi.
Anledningen til de mange mennesker på gaden var vist noget med 90 års
dagen for republikkens fødsel, og dagen blev derfor fejret som en fridag. I modsætning til i Ålborg manglede der ikke
politi her. På groft sagt hvert
gadehjørne stod ca.. 20 betjente medbringende alt nødvendigt isenkram. På selve Taksim-pladsen stod mindst 20 busser,
der var ankommet med de mange politifolk, og med jævne mellemrum var der
placeret vogne med vandkanoner og vogne til rydning af barrikader. På et tidspunkt tog råberiet til, og da sådan
noget åbenbart ikke forekommer i Valsgård, blev der rystet lidt i bukserne. Men det blev nu ikke til andet, og vi slap
helskindet ud. Vi har læst os til, at der er
mindst 16 millioner mennesker, måske 19,
i byen, og jeg tror, at vi i det meget begrænsede område, vi gik i, nok så en
pæn del af dem. Sådan føltes det. Udsigten fra busafgang
Etape 1, lunt, tørt og
stille. Vi bevægede os de få hundrede
meter fra hotellet til pladsen ved Sultanahmet, hvor vi fyldte de bestilte
busser. Straks en bus var fuld, kørte den. Gennem Istanbuls pulserende liv til Belgrade
skov. Aflæsning tæt ved stævnepladsen. Mange af danskerne kom godt igennem, hvilket
slet ikke gjaldt mig. Skoven er ret fuld
af tornede vækster, og jeg havde fornemmelsen af at blive overfaldet af skidtet,
hver gang jeg tog et par løbeskridt. Så
det endte nærmest med at blive med gå-fart.
Noget, der drillede mange, var indtegningen af mange tynde stier, som en
sporhund måske ville kunne finde. Vi
kunne ikke. Hjemturen som udturen: Så snart en bus var fyldt, kørte den ”hjem”. Etape 2, lunt, tørt og
stille. Denne gang agede vi med
sporvognen ned til vandkanten, hvor vi steg på en chartret turbåd, der efter en
times sejlads bragte os ud til en ø i Marmara-havet, hvor vi nu blev budt på en
kombineret skov- og bysprint. Vel ikke
den mest interessante oplevelse, men sejlturen gav et indtryk af
kæmpebyen. Selv efter en times sejlads
med god fart, var der stadig tæt bebyggelse på kysten. I en stille stund kan man godt forundres
over, hvordan man klarer infrastrukturen med kloak, vand og strøm for ikke at
nævne trafikken i den hastigt voksende by, hvor der sås mange byggekraner, og
hvor en kraftig udbygning af metroen er på vej.
Og her er der nok ingen, der skal spørges om larm og arbejdstider. Udsigt fra stævnepladsen på ø-etapen Etape 3, lunt, tørt og stille. Samme procedure med busserne. Men denne gang forblev vi inden for bygrænsen og endte i en bypark, hvor vi præsenteredes for en sprint. Dog var det ikke sprint hele vejen. Min 2.0 km bane havde en stigning på 145 m. Men en god oplevelse. Start på parketapen Etape 4, lunt, tørt og
stille. Igen med busserne ud til et
andet område af Belgrade. Denne gang i
et noget mere løbsvenligt område, og da ingen havde reflekteret på mit tilbud
om køb af billigt, brugt o-udstyr efter første dagen, kunne jeg jo lige så godt
bruge det selv igen. Og det endda med et rimeligt
resultat. Da sidstedagens sprint i
bazaren ikke talte med i det samlede resultat, kunne vi nu gøre resultatet
op. Elisabeth på en samlet 3.
plads. Rigmor på en samlet 4. plads. Og jeg selv på en samlet 6. plads. Etape 5, lunt, tørt og stille. Ikke fordi vejret betød noget. For nu var der kommet tag over banen. Det var den altid imødesete sprint i Grand Bazar, hvor løberne før eller efter eget løb kunne more sig med de mange o-teknikker, der præsenteredes på den indlagte mikro-bane, der indgik som en del af banen. Også her førte vi os
frem. Elisabeth vandt, mens Rigmor og
jeg besatte andenpladsen.
Også her førte vi os
frem. Elisabeth vandt, mens Rigmor og
jeg besatte andenpladsen. Og således viste det sig jo,
at de gamle vikinger havde ret: Der var
masser af ædelt metal at hente. 23
vikinger drog ud og hjembragte 13 medaljer. Tilbage var så blot en
hyggelig fællesspisning med thyboerne og vendelboerne. En sidste aftenvandring i den altid levende
by. Og så med flyet hjem den følgende
morgen. Og nu var det ikke kun lunt
mere. De næste dage var der varslet
22-23 grader. I Istanbul altså. I Danmark ventede der os 8 grader.
|